Lieko Shiga

Japanese

奥脇嵩大さんと話す:56億7千万年後のミュージアム

Vol.1 主語を小さくしていく -みみず、安藤昌益、偽石器
Vol.2 生業としての捏造/創造 -藤村新一の指、ゴッホの耳
Vol.3 3.11 復興の10 年 -飢餓供養塔、ショッピングモール、廃墟、ゴミ処理場
Vol.4 56億7千万年後のミュージアム -出來島海岸、洞窟壁画、青森県立美術館(美術館堆肥化計画)

2021年4月、奥脇嵩大さんがメールをくれた。何年も会っていなかったが、抱えている葛藤は同じだった。10年前の東日本大震災で、私たちは「芸術になにができるか」と、問われる度に違和感しか感じれず、でもその正体すら分からなくて苦しんだ。「現代」にとどまっても何もわからず、必要に迫られて「時」を遡り始め、私たちはやっと「近代」の始まりまでたどり着いたような感じだ。ここから、今までとは違う視点で学び直し、思考し直してみたい。奥脇さんは青森に、私は宮城に住んでいる。互いに都市ではない場所に住みながら、これから私たちが思考してゆくことは、具体的な行いとしてどのように現われるのか、時間がかかってもいい、思いっきりやってみたい。(志賀)

奥脇嵩大
1986年さいたま市生まれ。青森県立美術館学芸員。専門は現代アートを主とするキュレーションの実践。生きることからアートや美術館の可能性を広げることに関心をもつ。主な企画に「ここから 何処かへ 國府理」(2012/京都芸術センター)、「光の洞窟」(2014-15/KYOTO ART Hostel kumagusuku)、「青森EARTH2016:根と路」、「青森EARTH2019:いのち耕す場所 -農業がひらくアートの未来」(共に青森県立美術館)など。

Dialogue with Takahiro Okuwaki: The museum after 5,670 million years

Vol.1 Make subject smaller: Earthworm, Fakestonetool, and Pioneer farmer
Vol.2 Forgery and creation as livelihood: Shinichi Fujimura’s finger and Van Gogh’s ear.
Vol.3 10 years of reconstruction after 3.11-2011: Hunger memorial tower, Shopping mall, ruins, and disposal site
Vol.4 Museum after 5,670 million years: Dekishima beach, Cave painting, and the Museum composting plan

Takahiro Okuwaki e-mailed me in April 2021. We had not seen each other for years but we were facing the same struggles. After experiencing the Great East Japan Earthquake 10 years ago, we could not avoid feeling a sense of discomfort whenever we are asked, “What can art do?” We suffer because we do not know where this sense of discomfort comes from. We start going back through time to arrive at the beginning of what we call “modern.” I would like to study again and think about it again from a different perspective. Okuwaki lives in Aomori, and I live in Miyagi. What would be the practices required in big cities, and how we can develop our behaviors from them? I would like to try my best in answering these questions regardless of the time it may require. (Shiga)

TAKAHIRO OKUWAKI
Born in Saitama city in 1986, Takahiro Okuwaki is curator in Aomori Museum of Art. His field is curatorial practice mainly for contemporary art. His interest is to expand the possibilities of art and museum from living. His mainly organized exhibitions are “Osamu Kokufu: Anywhere from here” Kyoto Art Center in 2012, “The Cave of Light” KYOTO ART Hostel kumagusuku in 2014-15, “AOMORI EARTH2016: Roots and Routes”, “AOMORI EARTH2019: AGROTOPIA -When life becomes art through local agriculture” Aomori Museum of Art.

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